3e verhaal van Jeanet en Aris - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jeanet en Aris Kuijper - WaarBenJij.nu 3e verhaal van Jeanet en Aris - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jeanet en Aris Kuijper - WaarBenJij.nu

3e verhaal van Jeanet en Aris

Door: JAMP

Blijf op de hoogte en volg Jeanet en Aris

28 Mei 2010 | Australië, Sydney

3e gedeelte, sorry voor de late plaatsing, maar geen eerdere gelegenheid / intenetverbinding kunnen vinden, vakantie houden is heel mooi maar druk werk.
Dinsdag 18-5-10 We vertelde in ons vorige verhaal dat we naar Exmouth zouden gaan, maar na met de jongens gesproken te hebben waar we mee zouden gaan varen, vertelde hij dat het daar minder zou zijn dan hier, daar je aan de andere kant van de punt zit, of je moet om varen. De dames waar we geboekt hadden gaven ons het geld weer terug en we hoorden dat de weers voorspelling morgen ook nog winderig kon zijn. Dus het binnenland in, richting Karijini nationaalpark. Inmiddels telefonisch contact gehad met Mia en Simon, die nu bij Lyda waren. Met hun alles oké, 15graden en net onder Sydney, bij ons 28 - -32 graden en begint een beetje te spetteren, wat geen naam mag hebben. SÁvonds bij Roadhouse Nanutarra voor $ 25,- geslapen en voor $ 1,71.9 per liter ( $ 110,- ) diesel afgerekend, is niet leuk de prijs, wetende dat we in Melbourne $1,17.9 betaalde. Dan maar snel hutspot koken, wordt immers hier al herfst! en lekker slapen. In de toiletten liepen allemaal kleine kikkertjes. Het was ook niet zo schoon
Woensdag 19-5-10 Op tijd, 6.00 uur op wat voor hier heel normaal is en voor ons inmiddels ook,omdat we 287 km moesten rijden waarvan 50 km gravel naar Tom Price in het Karijini park. Om 12.30 hadden we daar afternoon tea ( lunch ) Snel even boodschappen, want de 1e 2 dagen zij we in een park en is er niets meer te koop. Daarna wilden we een berg van 1140 m. op, maar dit was te moeilijk / te slechte weg voor onze auto en te smal. Dan maar naar de lookout waar je over het dal kon kijken, naar de mijnen waar heel veel ijzer erts vandaan kwam, via hele grote dumpers ( wielen van 3m. en totaal 9 . hoog ) en verder met treinen van 4 a 5 km wordt vervoer naar Port Hedland. Daarna naar de Eco campng, $ 29,- voor een bush camping per nacht. Sávond met Peter en Roelie uit Bergen ( NH ) gezeten, waren we onderweg tegen gekomen.
Donderdag 20-5-10 13 km verder het park in, alleen maar gravel, naar een lookout van 100m. diep waarna we 2 hele mooi wandelingen hebben gemaakt, de 1e zelfs met een ladder halverwege en de ander was kort voor Jeanet, maar Aris heeft zich wel uitgeleefd, nl. over de rotsen en lang vele steile wanden en uit eindelijk met een touw je 3m. laten zakken, was echt een top wandeling. Even eten en naar de andere kant van het park, 70 km, daar de watervallen en de Ronde poel bekeken. Toen naar de camping, 2 x 7,- $, en zoeken naar Peter en Roelie, na het 4e veld tussen de bomen stonden ze. Wat gedronken en bij gebabbeld, uit eindelij maar blijven staan daar het reeds alweer donker was. Andere ochtend werd er wel vagen gesteld door de park beheerder waarom we hier stonden en niet op onze eigen aangewezen plek, dus is er wel controle. Op deze avond voor het eerst in Australie drugs geroken wat er gerookt werd. Het is hier nl verboden.
Vrijdag 21-5-10 Op tijd gaan rijden naar Port Hedland 335 km, onderweg nog even de buren gesproken en afgesproken waar we vanavond zouden slapen. Bij Port Hedland aan gekomen naar de haven, waar de treinen gelost worden in de schepen die voor de kust liggen te wachten. Eten en door naar de stad nog 12 km, onderweg een zoutberg gezien van wel 200 x 250 x 30m hoog. Dit zout komt uit de zee en wordt in de zout meren gewonnen. Toen de stad doorgereden, boodschappen en tanken om vervolgens naar de afgesproken plek te gaan. Tegen over het roadhouse was een pad, 12km, gravel, inmiddels donker en je moest je eigen melden bij een ranger. Daarna nog 3 km en we kwamen aan de zee uit,Cape Keraudren maar de buren waren er niet wel zo’n 12 locale die er in caravan met auto sliepen en de andere morgen allemaal gingen vissen. Prachtige plek, rustig en grote torren in de wc. Maar wat wil dan ook meer voor $ 23,-
Zaterdag 22-5-10 Even contact met de buren, brandweer mensen uit Perth, die ook op doorreis waren en verder onderweg een kangaroe gezien en weer via de Hwy naar Broom, 420 km. 120 km voor Broom nog even aar een Eco resort, 12 + 1 km van de weg en via gravel op een zeer luxe mooie plek gekomen. Auto’s op een parkeer terrein en je werd m et een golf autootje opgehaald, wij niet waren met de auto door gereden, even later kwam er een heli om mensen te brengen. Prachtig, leek wel een sprookje. In Broom aangekomen, naar de info, kantoor van Apollo om aan te melden en een andere slinger te halen. Helaas verkeerde adres en toen maar gebeld. Kon ons niet helpen, moesten gewoon het algemene nr bellen om ons aan te melden voor het rijden van de Gibb River road te rijden. Kregen zondag ochtend een belletje terug dat het oke was.. Verder het plaatsje bekeken oa. Cabel Beach, meest bekende strand van de omgeving en een camping $ 33,- gezocht, uitzicht over de zee.
Zondag 23-5-10 De markt bekeken, Winkelstraat ( China town ) en de parel winkels uit gehoord hoe alles gemaakt wordt en diverse zaken gekocht, toen naar de krokodillen park, maar 2 x $ 30,- voor 2 uur vonden we wat veel, komen onderweg ook nog andere kroko’s tegen. Dus wel, niet uiteindelijk niet op de kamelen rijden, maar tanken, boodschappen en 220 km rijden naar Derby, hier inmiddels donker aan gekomen, stadje door gereden, toen naar de camping
Maandag 24-5-10 2 Pinksterdag, bestaat hier niet, de jetty bekeken, een oude steiger waar vroeger de koeien langs geleid werden om naar de boten te gaan. Verder naar de info om te vragen of de weg openwas en welke gorges er open waren. Helaas de eerste 3 waren ivm de regen val van vorige week ( in 1,5 dag 1,80 m. ) gesloten. Kas geld gehaald, boodschappen en dan maar de Gibb River road op, 220 k gereden en de 1e 80 km nog asfalt. Onderweg bij oude man, ijsje gegeten, deze woon er alleen in een caravan van mei tot oktober, toen bordje camping over 2 km, helaas, over 2 km de weg in en dan nog 50 km, iets te veel, dus verder en na een paar km een rust area waar er reeds 3 andere stonden ook gaan staan. Eten en nog even lezen en slapen, maar na 15 min. 4 mensen met flitsen van foto’s en Aris kijken wat er was. Een Piton van 1,40 m. die daar liep en die we naar de rivier hebben begeleid om niet bij de tenten te komen.
Dindag 25-5-10 verder gereden en Adcock gorge in gegaan, 5 km stenen en bagger, maar daar heb je 4WD voor. Daar een wandeling van enkele km gemaakt en weer terug naar de weg om vervolgens bij Galvans gorge een mooie wandeling temaken. Inmiddels trokken we me een Duits stel op en dat we op de camping kwamen waren we een roep en kregen korting, 10,- p/p voor de overnachting en de wandeling naar de watervallen. Dit park heet Manning gorge en de wandeling was 2 uur waarvan je eerst door het water moest lopen en zwemmen. Dit hebben we woensdag ochtend gedaan. Dinsdag avond een gezamenlijk kampvuurtje met de buren
Wensdag 26-5-10 De wandeling gemaakt wat best zwaar was, maar Jeanet zich perfect heeft gehouden ook met zwemmen samen met een Goanna van zo’n 70 cm. en daarna met mensen uit Perth gebabbeld waar we savond een borrel ‘mee hebben gedronken en ervaringen uitgewisseld. Hun kwamen nl van het noorden, waar autos geheel onder de bagger vandaan kwamen. Zij vertelde dat je door 2 rivieren moest, de 1 over 75 km en deze was 2 dagen geleden nog 80 a 90 cm diep en aan het einde van de gibb River road een van de zelfde diepte maar deze was wel 100 m. breed. Met deze wetenschap en nog vele andere zaken uitgewisseld te hebben gingen we slapen.
Donderdag 27-5-10 De vraag voor ons wat gaan we doen, door of terug, 300 km en dan via de Hwy of gokken en alles nat in de auto,of ter plaatse als nog terug….. Andere Apollo huurders, ook Hollanders gingen door, wij wisten het nog steeds niet, tot dat we van de camping 7 km naar de weg moesten en ontdekten dat de regen van de vorige avond de weg echt zeer glad maakte en deze voorspelling hadden ze ook gegeven, sterker nog, door meerdere mensen geadviseerd, kijk goed uitvoor de slip.
Daarom maar het zekere voor het onzekere, tav de uitstapjes zouden we niets missen, we kunnen nl van de andere kan ook nog diversen gorge’s bekijken. Dus 300km ( 5 uur rijden ) terug naar Derby en daar tanken, bodschappen en eten. Toen de Hwy op en 260 km naar Fitzroy Crossing. Daar de camping gezocht en gegeten en onder het afwassen bezoek van kikkers gehad. Dan maar binnen typen en alles opladen en voor bereiden op vrijdag om de omgeving te gaan bekijken.
Groeten van de Kwadijker Cowboy Aussie’s Jeanet en Aris

• 28 Mei 2010 - 08:34

Mia En Simon:

Hé zussie en Zwagert, doen jullie wel een beetje voorzichtig. Jullie lijken wel een bosjesman en vrouw, zoals jullie door de wildernis ploeteren. Wel spannend, dus voldoende verhalen pica's voor in het vliegtuig terug en effe lekker stappen in Hong-Kong. Wij hebben alleen overstekende schildpadden gehad, was ook heel (lang) spannend. Groetjes van ons uit het oosten.

• 28 Mei 2010 - 10:37

Ron Geurtsen:

Leuk om te horen dat het jullie goed gaat, en dat jullie genieten van alles om je heen. Voor het weer hoef je niet direct naar huis te komen. Ik lees jullie berichten met grote aandacht .omdat ik er ook over denk ooit die richting op te gaan.
    Het ga jullie goed en de groeten vanuit hier.

Ron Geurtsen

• 28 Mei 2010 - 17:31

Kees En Wilma.:

Hoi Aris en Jeanet,
    Met heel veel plezier en de atlas erbij lees ik jullie avonturen. Wel spannend allemaal zeg. Doen jullie wel voorzichtig! Geniet ervan. Angelique is wel jaloers hoor!
    Geniet ervan en tot over een paar weekjes!
    Groetjes uit Purmerend.

• 29 Mei 2010 - 17:44

Marga En Henk:

Hallo Jeanet en Aris,
    wat een belevenissen allemaal.
    Kunnen jullie het zelf nog allemaal verwerken wat je ziet en meemaakt?
    Maar goed dat je er een dagboek van bijhoud!
    Groetjes van ons en ook van pa Kuijper, met wie het goed gaat.
    Hij gaat elke week een beetje vooruit en hij heeft het naar zijn zin in Edam.

• 30 Mei 2010 - 04:04

Lyda:

wat een afstanden he als je wat wil zien,ik ben er nog nooit geweest.geniet er nog van het is zo weer tijd om het vliegtuig te nemen,we zien mekaar in holland.Groetjs van mij en Lya

• 30 Mei 2010 - 21:47

Petra Wester:

Het is net ook ik ook een beetje op vakantie ben. Leuk hoor die verhalen. Groetjes en tot ziens.

• 01 Juni 2010 - 18:21

Rina En Ben:

Inmiddels hebben wij de tocht van jullie eens op ons gemak via Google Maps bekeken, waarvan delen ook via Street Vieuw te zien zijn.
    Verbazingwekkend mooi en zo over de duim hebben jullie dan al 4000 km gereden?
    Nog even opgezocht wat Goanna is( wij dachten aan Go-Anna, maar het is toch echt een groot reptiel.We genieten dus zo ook aardig. Is onze sms nog aangekomen over de PK ? de voorkeur gaat dus uit naar de gele

Nou we blijven jullie volgen
    Groetjes vanuit Maarssen

• 07 Juni 2010 - 13:24

Nico En Miep Kan:

Hebben jullie briefje onder de ruitenwisser gevonden. Goede thuisreis gewenst