4e reisverslag van westkust - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jeanet en Aris Kuijper - WaarBenJij.nu 4e reisverslag van westkust - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jeanet en Aris Kuijper - WaarBenJij.nu

4e reisverslag van westkust

Door: JAMP

Blijf op de hoogte en volg Jeanet en Aris

08 Juni 2010 | Australië, Sydney

4e gedeelte van het reisverslag
Vrijdag 28-5-10 Op de camping in Fitzroy Crossing waren we op tijd uit het bed, douchen en….. komt er een kikker uit het riool putje gekropen, schrikken en andere cabine nemen want hij bleef lekker zitten. Je bent dan wel echt goed wakker. Eten en naar de info van Fitzroy Crossing, 20 km verderop was de wandeling bij de rivier waar ook een boot tocht zou zijn. Helaas 2 x per dag 8.00 en 15.00 uur, lukt dus niet de wandeling wel gedaan maar viel tegen, behalve bij de zandplaat, daar hebben we zoet water krokodillen gezien! Dan maar snel tanken en rijden naar de volgende plaats, Hallscreek , 312 km. Onderweg met andere camperaars uit Sydney gepraat, had mooie camper en z’n huis verkocht, lekker genieten. In Halls creek de info opgezocht en het internet even gevuld met ons verhaal. Hier hoorden we dat het niet zeker was of de Bungle Bungles wel open is. Snel boodschappen, kaart kopen voor familie op het postkantoor, maar dat duurde wel 50 min. Voordat we afgerekend hadden, 1 dame aan het werk en wel 20 klanten voor je, maar NO WORRIES. Toen was het inmiddels donker, dan toch even tanken en we wilde nog 100 km verder naar de 24 uur overnachting. Helaas 3 tankstations in het dorp, 1 met Diesel en dit was op. Een roadtrain en 5 militaire auto’s stonden al e wachten want met 1,5 a 2 uur zou de tankauto komen brengen. Wij zijn toen maar naar de camping gegaan, want we konden nog 200 op de tank rijden, maar de volgende pomp is 359 + wat we nog in het park gaan rijden, dus te kort ondanks dat we 40 liter reserve in jerrytanks mee hebben. Zo werk het hier dus.
Zaterdag 29-5-10 Als 1e tanken, stond wel wat autos te wachten, maar er was weer diesel in het dorp. Vlees en brood halen, naar de Chineese muur en naar Old Halls Creek in de busch, dus 2x gravelroad. Toen via de Hwy richting de Bungle Bungles 110 km. Deze waren voor de helft open wisten we. Bij de afslag op de Hwy stond geen info wat er open was, dan maar de afslag nemen en 53 gravel road en 4 rivieren waarvan de laatste 2 60-70 cm diep waren en zo’n 10m. lang, best wel een beetje eng om door water te rijden en niet weten hoe diep het is en of er stenen omhoog steken of . .. het is geen asfalt weg die onder waterstaat maar gewoon een rivier met keien. Bij de ingang van het park, de Ranger, die vertelde dat de noord kan open was en dat ze vanavond op de camping zouden komen vertellen of de zuid kant morgen open ging. De camping was 11km verder. Eerst plekje zoeken, ten 7 km naar de Sun Set kijken en weer terug, eten koken en de Ranger kwam vertellen dat morgen de zuid kant open ging. Het komt allemaal door dat er vorige week zo veel water was gevallen, reeds eerder verteld op sommige plaatsten 1,8 m. Hier hebben wij nooit iets van gehad en dat we terug gingen in de Gibb River road hebben we s’middag wat regen gehad en 2 avonden een beetje, maar dit is al de regen die we hier in de 4 weken had hebben. We mogen wel zeggen, lucky day’s.
Zondag 30-5-10 Na het eten om 8.00 rijden, 17 km naar de 1e wandeling, de Mini Palm, wandeling van zo’n 3 a 4 uur door rivier beddingen en dan tussen de rotsblokken door, super mooi. Hierna de 2e wandeling, geheel anders, nl op het einde liepen we door een spelonk door en eindigde in een zeer nauwe kloof, prachtig. Nog even snel de look out bekeken en terug naar de Ranger om een 2e nacht te boeken op de zuid camping, ook busch, dus alleen een toilet pot in een hokje, een kraan en een bbq incl. hout.
Maandag 31-5-10 deze moren ook weer 2 wandelingen gemaakt, ook weer heel andere en veel prachtige momenten mee gemaakt. Op de terug weg kwamen we weer een leguaan van 70 cm tegen, verder de 4 rivieren en we hadden gehoord van een 4WD rijder dat hij er heen 1,5 uur over hadden gedaan, wij wel 2,5 uur dus op de terug weg maar wat meer gas, en inderdaad het lukte ons ook in 1,5 uur, wat Jeanet af en toe wel wat snel vond . Op de Hwy gas, je mag 110 in West Australie, maar de wegen zijn redelijk goed, dus iets harder kan ook. We wilden n Kununura op een camping komen, maar dat was nog wel 220 km en dan zou het al donker zijn. In donker rijden of er net voor wordt afgeraden, ivm dat allerlei dieren dan de Hwy oversteken, maar toch hebben we het maar weer gedaan ivm de tijd. Midden in het centrum camping, stond bordje vol maar na even te wachten kwam er een man en die vertelde nog 1 plek met power te hebben. Dus snel wassen, eten en slapen.
Dinsdag 1-6-10 naar de info in het dorp en daar hoorde we dat we zelf moesten bellen en via de credit kaart konden boeken eventueel incl. een camping en dat de boot cruise om 14.45 start. Dus het dorp verder verkennen, de boel op de camping op ruimen en rijden naar Lake Argyle wat het grootste meer van Australie is en eigenlijk is gemaakt in 1969-1971. 1 uur voor vertrek kregen we een film te zien hoe alles was gemaakt en aan gelegd, ongeloofijk een perfecte water huishoudingen energie winning en nog een prachtig natuur gebied er aan over gehouden. De oude rivier loopt onder alles door en de nieuwe meren zijn zo’n 53 bij 56 km groot en hebben daar krokodillen, diverse vogel en kangaroes gezien. We kregen een snack en om 5.30 pm waren we weer terug aan de wal. Maar even in de kantine eten en naar de camper, lezen wat we verder nog kunnen gaan doen.
Woensdag 2-6-10 Wederom mooi weer en rijden naar Katherine, onderweg wat stops gemaakt om te tanken, eten en bij de Victoria River. Net voor Katherine waren Hot poels van 32 graden, waar je mooi even in kon zwemmen. Daarna in centrum boodschappen gedaan en toen door naar Katherine gorge, was 30 km van de Hwy, maar dat we ter plaatse in donker arriveerde, wisten we niet wat we zagen, heel veel kangeroes, net als in de grampians, Hals cap, er was nog 1 plaats over tegen over de swimming poel met vele mooie bomen er omheen. Tevens was er een band die zat te spelen, ongelooflijk, snel eten maken, eten en ja hoor 9.00 pm stopte de muziek en gingen de eerste aussies reeds naar bed. De kangeroes hebben nog even bij ons aan tafel mee gegeten en de borden schoon gelikt. Daarna met de buren nog even gebabbeld en wat foto’s van onze kangeroe vrienden gemaakt.
Donderdag 3-6-10 Bij het ontbijt kregen we bezoek van diverse vogels, die de brood kruimels van je bord likte. Daarna via de info een look out wandeling van 3,2 km gemaakt en terug naar Katherine gereden. Daar naar de info en het dorp even bekeken. Toen naar de Edith watervals Deze vielen wat tegen en we hadden zo iets wat willen en kunnen we nog doen voor zaterdag 16.00 uur. Als we nu nog 220 km gaan rijden, zijn we het verste punt van de kakadu park in en weten we iets van hoe het er uitziet. Als je nl aan het einde gaat slapen en onderweg niet van de normale weg afgaat hoef je geen kaarten a $25,- p/p te kopen. Dus dat hebben we maar gedaan en op diverse bruggen wat rond gekeken, maar niet de paden in. Op de camping was het netjes , met ook een zwembad en hebben daar dingo’s gezien.
Vrijdag 4-6-10 Het dorp Jabiru verder bekeken, ze hebben daar een hotel gebouwd in de vorm van een krokodil verder staan er mooie huizen, maar de wereld houd daar eigenlijk op, want verder op is Arnhemland, dit is van de Arboriginals en kom je alleen in me toestemming wat je via de politie vooraf kan aanvragen. Wij zij terug door de andere kan van het park gereden en bij de Victoria River nog even gekeken en toen naar de de Adelaid River naar een krokodillen toer met jumping krokodillen. Dit koste $35,- p/p en duurde 1,5 uur maar was dubbel en dwars het geld waard. We hebben zeker 10 tot 15 croq’s gezien, 6 x een croq gevoerd en ook baby’s gevoerd en ook adelaars gevoerd van de boot. Toen door naar de Hwy en zijn we weer naar het zuiden gereden, 75 km naar het Litchfield nationaalpark. Hier een grote termieten heuvel van 5,5 m bekeken en een camping gezocht. sÁvond met mensen uit Adelaid bij het kampvuur zitten praten die voor 3 maanden de winter hier door brengen, want juni,juli en augustus de tijd om hier te zijn, 30-35 graden en elke dag zon. Heel veel mensen doen dit, overwinteren noemen ze dit, daar het bij hun tussen de 8-12 graden wordt.
Zaterdag 5-6-10 Na het eten, wat spullen wat we overhadden aan de buren gegeven, waar we mee een wandeling zijn gaan maken naar prachtige watervallen. Daarna de auto leeghalen, alles in de koffers en tassen, dozen inpakken, auto wassen van binnen maar ook van buiten, daar we om 16.00 uur in Darwin bij Apollo hem in moesten leveren. Onderweg even lunchen, tanken, koeien farm transportbedrijf bekeken en door naar het resorts City Palm aan de kop van Darwin. Toen snel terug en om 15.58 reden we de poort binnen. Even meten wachten, daarna alles snel afgehandeld, daar hij zo blij was dat we geen problemen hadden gehad en hij zo mooi schoon was. Uiteindelijk hadden we 7312 km in totaal gereden in de afgelopen 29 huur dagen van Perth naar Darwin. Met de taxi terug naar het hotel, douchen opfrissen en lekker de stad in verkennen en uit eten. Hierna nog even door de uitgang straat gelopen en naar de kamer.
Zondag 6-6-10 Voor het ontbijt de was in de machine, lekker eten, de rest drogen en wassen en de stad verkennen, tussen de middag op de kamer lunchen en toen verder de andere kant op de stad in. Darwin heeft 80.000 inwoners maar is qua oppervlakte wel groter als Purmerend die er ook 80.00 heeft. We wilden met de bus naar bijna de andere kant, maar onderweg kwam er geen bus, dus maar de 6 km gelopen naar de Mindil markt en daar ook gegeten en de sunset in de zee gezien. Prachtig en heel gezellig, met de taxi weer terug en nu het verhaal typen. Zo nog maar even een frisse neus en eventueel een borrel om de hoek halen, zij nl div. cafe’s m de hoek.
Wel maandag gaan we rest van de stad bekijken, spullen inpakken om vervolgens dinsdag ochtend om 4 uur met een taxi naar het vliegveld te gaan en dan om 5 naar Cairns te vliegen waar we een nacht blijven en dan woensdag om 15.15 uur weer verder vliegen met een toestel waar Mia en Simon in zitten om naar Hong Kong te gaan voor een stopover van 2 dagen. Dan gaan we daar vrijdag avond weer weg en ivm het tijd verschil komen we dan om zo’n 7.00 uur weer aan op Schiphol.
Wel dat was dan voorlopig ons laatste verhaal en de rest zal wel uit Nederland op de site komen, voor iedereen de groeten en tot straks, wij gaan er nog een paar dagen wat van maken.
Groetjes van Jeanet en Aris uit Darwin, 31 graden en NO WORRIES MATE !!!!

• 08 Juni 2010 - 14:12

Kees En Wilma.:

Hoi Aris en Jeanet,

Wat een schitterende verhalen weer en wat hebben jullie weer veel gezien zeg en meegemaakt. Al die krokodillen....brrrr.
    Nog heel plezier gewenst in Hong KOng en een hele goede terugreis alvast.

Gr. Kees en Wilma.

• 08 Juni 2010 - 17:23

Marga En Henk:

Hallo Jeanet en Aris,
    de tijd gaat snel,maar wat hebben jullie veel beleefd.
    Wij wensen jullie nog een paar fijne dagen en een behouden terugreis toe, groetjes ook aan Mia en Simon van ons allen.

• 09 Juni 2010 - 06:55

Rina En Ben:

Wij wensen jullie een mooie terugreis en horen daarna nog graag alles en zien uit naar de foto's.
    Tot spoedig
    Nog veel plezier