6 e Reis verslag van 23-2 tm 24-2-15 NZ - Reisverslag uit Whangaehu, Nieuw Zeeland van Jeanet en Aris Kuijper - WaarBenJij.nu 6 e Reis verslag van 23-2 tm 24-2-15 NZ - Reisverslag uit Whangaehu, Nieuw Zeeland van Jeanet en Aris Kuijper - WaarBenJij.nu

6 e Reis verslag van 23-2 tm 24-2-15 NZ

Door: Jeanet

Blijf op de hoogte en volg Jeanet en Aris

03 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Whangaehu

Maandag 26-1-15 Vannacht geslapen in Te Puke want daar zouden we dan vanmorgen bij de bibliotheek het verhaal op de site zetten is het vandaag een nationale feestdag en is de bieb dicht, wel konden we buiten internetten dus dat maar even gedaan en verder een rondje gelopen door het stadje er waren een paar winkeltjes open, ook de kapper ging daarom niet lukken want allebei onze hoofden zijn aan een snoeibeurt toe. Gister hadden we al besloten om naar Kiwi 360 te gaan, dit is een bedrijf waar kiwi’s geteelt worden en vonden we wel leuk daar een rondleiding te doen want we zijn nu in het land van de kiwi’s en was wel interessant. Vandaag hadden we een beachdag, overdag er lekker langsgelopen en voor de avond hadden we een mooi plek vlak bij het strand.
Dinsdag, jullie kennen vast wel het liedje van, weet je wat ik zie als ik gedronken heb, nou nou, allemaal beestje enz., en nou hadden we gister wel samen een grote fles bier op ( erg lekker hoor) dus heel erg was het ook niet met ons maar toen we wakker werden zagen we wel allemaal beestjes om ons heen, we stonden net boven een mierennest en die waren de camper met z’n allen aan het verkennen en wij dus niet blij want wat moet je met die gasten???? Was deze keer dus snel in de kleren en bij de buurtsuperette een spuitbus gehaald en die snel in de camper gespoten, deur dicht en wij buiten wachten tot het zijn werk had gedaan. Gelukkig waren ze niet de kastjes ingegaan en toen was alles gelukkig weg na een schoonmaakbeurt door de camper en lekker al het beddengoed naar buiten. Wat een raar begin van de dag heb je dan zomaar en achteraf kun je er wel om lachen. We zijn toen maar naatr Katikati gegaan want door de hele stad heen hebben ze mooie muurschilderingen gemaakt over de historie van de stad maar ook korter geleden, leuk om te zien. Hier konden wel in de bibliotheek erecht om het verhaal op de site te zetten. In Waihi hebben we de Martha goudmijn bekeken, ze waren net gestopt met werken dus daar bijna niets van kunnen zien maar wel een indrukwekkend gezicht zo’n diep gat en er komt ook nog genoeg goud uit dus wel productief.
Woensdag,Vannacht geen nachtmerries over beestjes lekker geslapen en konden we de dag rustig beginnen. Toen we in Tairua aan het boodschappen doen gingen ging de sirene en omdat we vlak voor de brandweergarage stonden zagen we al snel de eerst brandweer mannen aan komen snellen en toe iedereen er was gingen ze weg en bleek later dat ze naar een ongeval gingen. Ze hebben hier dus geen pieper maar gaat er een sirene. We zijn daarna eerst bij de Hotwater brouwerij geweest en hebben wat biertjes meegenomen om te proberen en daarna naar hotwater beach, bij laagtij kunnen er op het strand gaten worden gegraven en die vullen zich dan vanzelf met heet water uit een ondergrondse bron, je moet dan wel aanvullen met koud water want anders is het te heet om er in te zitten. Wij waren er dus met hoog tij en kon er nog niet worden gegraven en omdat de verwachting was het het tij ook bij laagtij toch te hoog zou zijn was de verwachting dat het dan ook niet zou gaan lukken en hebben besloten hier niet op te wachten want vandaag liet het weer zich ook niet van zijn beste kant zien.We hebben toen de Coromal dwars overgestoken naar Tapu via een mooi gravelweg en toen bleek het weer aan de andere kant ook iets beter dan waar we vandaan kwamen en zijn we richting Auckland gegaan.
Donderdag, Vandaag zijn we dwars door Auckland gegaan, eerst nog even wat boodschappen gehaald en ook leuk om te vertellen dat we hier bijzonder weinig betalen voor de diesel, bij de supermarkt krijg je vaaak een kortingsbon voor de brandstof en dat sceelt dan ook weer ongeveer 4 cent per liter en hier betaalden we 85 dollarcent per liter wat omgerekend ongeveer 57 eurocent is. Daar wil je nog wel een keertje voor tanken. Maar we hebben het ook duurder meegemaakt hoor, hat hangt een beetje af waar je bent.Na het boodschappen zijn we de snelweg opgegaan en dwars Auckland doorgegaan en wat een mooi uitzicht hadden we toen we over de harbour bridge reden. In Orewa zijn we ook weer naar de bibliotheek gegaan voor internet want ondertussen werd de was gedaan in de laudromat en kon ik die om 5 uur weer ophalen. Hie rook nog lekker even gewandeld en wat caches gezocht. Daarna nog even flink doorgereden want we hebben besloten toch naar het uiterste puntje van Nieuw Zeeland te gaan naar Cape Reinga.
Vrijdag, vandaag was onze eerst stop in Whangarei waar we een fabriek hebben bezocht waar ze voornamelijk klokken maken van kauri hout maar ook wel wat andere dingen als meubelen en kunstvoorwerpen. Allemaal erg mooi en hebben hier voor ons zelf ook wel wat moois gezien maar willen er nog een nachtje over slapen.We zijn toen nog even door Whangarei ereden en hebben daar ook het klokkenmuseum bezocht, een Engelsman die hier was komen wonen was begonnen met de verzamelen en het museum is er mee doorgegaan na zijn overlijden en hebben ondertussen een mooie verzameling met ook veel klokken uit Europa waar ook Nederlandse klokken bij zaten. Daarna zijn we verder naar het noorden gereden. In Kawakawa hebben we de openbare toiltten beken die zijn ontworpen door Hundertwasser, leuk om te zien en daarna nog een rondje gereden door Kerikeri en weer verder naaar et noorden gereden.
Zaterdag,Vandaag gaan we dus naar het verre noorden, in Awanui hebben we ook een winkel bekene waar ze producten verkopen die zijn gemaakt van Kauri hout maar hier wat meer meubelen en ook hadden ze in de winkel een trap die gemaakt was in een Kauriboom, deze boom had wel een diameter van ruim 3 meter. Prachtig gemaakt. Bij ninetymile beach hebben we koffie gedronken, we mochten hier het strand niet op met de camper maar met een 4x4 auto kon dit prima en werd ook veel gedaan door vissers, je moet alleen het tij goed in de gaten houden.Verderop bij Te Paki zijn er hoge zandduinen waar je met een surfplank vanaf kan glijden, Aris vond dat wel een uitdaging en heeft dat gedaan en mijn belangrijke taak was om dat te filmen en te fotograferen dus ben ik maar beneden gebleven. Het was een flinke glijpartij en ben blij dat ik beneden ben gebleven en heb gekeken hoe ze naar beneden kwamen. Het was inmiddels een beetje gaan regenen maar koud was het niet en toen we verder gingen naar de Cape ging het steeds harder regenen en toen we er vlak bij waren reden we zelfs in de wolken maar toen we er eenmaal waren werd het wat droger en hebben we een mooie wandeling gemaakt naar Cape Reinga en er zelfs een cache gezocht en gevonden. Een bijzondere plek en zijn blij dat we er zijn geweest, we hebben op de DOC camping vlak bij de cape geslapen op een prachtige plek vlak bij het strand.
Zondag, Het was droog en hebben we lekker buiten kunnen ontbijten op dit mooie plekje maar we moesten ook weer terug naar het zuiden en er waren nog wat dingen te bekijken, we zijn eerst gestopt bij Rarawa beach wat volgens de folder het mooiste witte strand zou zijn en dat klopte ook wel maar alleen was het inmiddels wat gaan regenen en dus wat minder lekker en hebben daar effe een bakkie gedaan en zijn toen gegaan naar de Buried Kauri logs, door de eeuwen heen zijn door allerlei oorzaken grote kauri bomen omgevallen en hierdoor bedolven geraakt en daarop is er nog eens zoiets gebeurd waardoor er veel Kauri bomen bedolven liggen en geconserveerd. Uit die bomen haalden ze ook Kauri-gum die gebruikt om lak te maken en omdat die bomen zo diep lagen moest er worden gegraven om dat te zoeken maar bleek toch wel genoeg op te leveren en werd op grote schaal gedaan in deze omgeving en hier hadden ze er een museum van gemaakt, interessant om te zien en zijn we weer verder gegaan om in Ahipara te gaan kijken op het begin van de Ninetymille beach en hier schijnt ook het mooiste surf gebied te zijn.
Maandag, We waren gister gereden tot Kouta waar ook boulders langs het strand liggen net als bij Moeraki op het Zuider eiland maar ook hier troffen we het niet want we konden er niet komen vanwege het hoge tij en zijn we gaan rijden om de Kauribomen die in het bos staan te gaan bekijken, we hadden al wel Kauribomen gezien maar deze overtroffen het toch wel met een diameter van wel 17,6 meter. Een flinke boom dus. Helaas is er bij deze bomen een ziekte geconstateerd, een soort schimmelinfectie en moesten we voor we het bos ingingen onze schoenen desinfecteren en ook weer toen we eruit kwamen. Er staan nog wel veel Kauri’s maar die zijn nog lang niet zo oud en dik. We haddden een beetje regen maar verder hebben we een mooie dag gehad in het bos en zijn we na nog even op Baylys beach zijn geweest om op het strand te kijken zijn we via Dargaville weer naar Whangarei gereden waar we morgen onze bestelling gaan ophalen bij de Kauri factory.
Dinsdag, Vanmorgen waren we mooi op tijd om onze bestelling op te halen en zijn we nog even Whangarei ingegaan om wat caches te zoeken en weer bij de bibliotheek langs te gaan om dit laatste stuk van onze reis op de site te zetten want het zit er voor ons alweer bijna op, We gaan straks richting Auckland want dat willen we ook gaan bekijken en dan wordt het camper opruimen en inpakken want vrijdag moeten we in de loop van de dag de camper weer gaan terug brengen en vandaar worden we naar de luchthaven gebracht voor de teugreis en zijn we zaterdag even na de middag weer thuis. Leuk dat jullie met ons hebben meegelezen en tot de volgende keer maar weer misschien wat over onze bevindingen in Auckland. Dit keer waarschijnlijk geen foto’s ivm internet snelheid, maar dat volgt tzt dan wel met het laatste stukje verhaal, Groetjes van de Aussie gangers!

• 03 Februari 2015 - 19:08

Marga En Henk:

pfff, wat een belevenissen!
    Een goede terugreis en wel thuis gewenst.
    Marga en Henk.

• 03 Februari 2015 - 21:27

Jacqueline Beeuwkes:

Geniet nog van de laatste dagen en tot snel!

• 04 Februari 2015 - 22:17

Wilma Angelique En Kees.:

Wat een prachtige verhalen zeg en wat maken jullie weer veel mee. Jullie zien echt veel hoor!
    Leuke foto's. Geniet er nog van de laatste dagen en een hele goede reis terug.
    Tot gauw. Groetjes van ons allemaal uit een koud Purmerend.

• 05 Februari 2015 - 12:55

Rina Blom :

Geweldig he van het zuidelijkste puntje naar het noordelijkste Geniet nog even ook van de terugreis ! Groetjes ben en rina