9. Kings Kanyon/Ayers Rock (Uluru en olga\ - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jeanet en Aris Kuijper - WaarBenJij.nu 9. Kings Kanyon/Ayers Rock (Uluru en olga\ - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jeanet en Aris Kuijper - WaarBenJij.nu

9. Kings Kanyon/Ayers Rock (Uluru en olga\

Door: JAMP

Blijf op de hoogte en volg Jeanet en Aris

24 Augustus 2005 | Australië, Sydney

Zondag 14-8. Alice springs uit richting Kings Canyon. Onderweg camelfarm bezocht, maar niemand wilde er op rijden. Even verder plekje gezocht, eten, spelletje en slapen, want je hoort echt helemaal niks buiten.
Maandag 15-8. Na ontbijt gaan rijden, 80 km verder op rechts richting naar de 2 natuurwonderen, en op de hoek eerst even tanken. Stond een chevrolet uit 1926 te wachten op z'n zoon. Op weg naar Alice ivm feest over 2 weken waar zo'n 2000 oldtimers bij elkaar komen. (helaas dan zijn wij al in Geelong). Na de koffie 110 km door en dan weer rechts naar de Kings Kanyon (170km). Onderweg Magpie's (soort vogel) gezien, gegeten en om 16.00 uur in Kings Kanyon aangekomen. Daar de Kings Kanyon Kloof met aan het einde een prachtig uitzicht bekeken. De loodrechte randen met grillige vormen half in de zon zijn heel mooi. 10 km Verder was een resort met camping (39 $) Perfect, heel veel toiletgebouwen, minimarket, restaurant, chalets, maar dat mag dan ook wel voor deze prijs.
Dinsdag 16-8. Na ontbijt, tanken 10 km rijden naar de Kings Kanyon om daar de andere wandeling te gaan maken. Mam zag er wat tegen op want de eerste 300 meter waren alleen maar traptreden van gehakte stenen. Beneden aan de berg zagen we het britsmeisje weer, en we hebben direct haar naam gevraagd. Roos was haar naam, dat praat veel leuker, en zij is met ons de gehele dag meegelopen. Boven gekomen was de wandeling goed te doen. Prachtige lookouts de kloof in, swimmingpool in de Garden of Eden. Trappen en bruggen waren aangelegd en vier noodtelefoons geplaatst onderweg. Boven was het zo facinerend, met stapels stenen in de vorm van honingkorfen, en ook de afgronden waren geweldig. De totale loop was 6 km, en duurde zeker 4 a 5 uur. Maar om 2 x 180 km te rijden naar dit punt is de kleine wandeling veel te kort, maar met deze erbij is het zeker de moeite waard. Prachtig. Naar beneden lopen ging geleidelijk aan, en beneden was er koud drinkwater. We hadden weer de gehele dag 26°c en volop zon. Bij de camper met elkaar soep gedronken, en Roos bedankt voor de gezellige wandeling. Zij ging naar het Resort en wij zijn nog 200 km gaan rijden. Geslapen op een Rest Area 100 km voor Ayers Rock.
Woensdag 17-8. Optijd eruit, tanken bij de free camping, en daarna naar Ayers Rock Resort. Daar info gehaald en geshopt voor drie dagen en door naar Aboriginal voorlichting. Nog voordat je het park ingaat, moet je eerst entreekaarten kopen voor drie dagen a 25 $ P.P. (onder de 14 gratis). Daarna naar de Uluru (Ayers Rock). Om 16.00 uur zijn Maarten en Aris via de ketting (die betaald en gemaakt is door een USA man die zijn vrouw daar verongelukt is) naar boven zijn gegaan. Na 20 min. ben je aan het einde van de ketting en begint er een witte streep die je moet volgen. Deze tocht duurt nog tot het hoogste punt midden op de Uluru. 348 meter hoog sta je dan en is dan nog 40 min lopen. Daar gefilmd en foto's gemaakt, en terug gelopen. Het was echt een belevenis, geweldig. Dit is echt Kicken. Om 18.15 waren we bij de camper en direct naar de Sunset gaan kijken. Daar stonden wel 100 auto's naast elkaar om dit schouwspel mee te maken. Om 19.00 is het dan ook echt donker. Op naar de camping inschrijven voor 2 dagen (37 $ per nacht). Eten, foto's op tv bekijken en slapen.
Donderdag 18-8. 6.45 uur eruit, snel wassen, thee en broodje en om 7.15 rijden, want om 7.45 (7.15 NT tijd) is de Sunrise van de Uluru. Ook hier allerlei bussen en veel auto's. We moesten pittig doorrijden om optijd te komen. Te toyota die ons voorbij vloog werd door de politie vlak voor de parkeerplaats aangehouden. Wij hadden dus geluk. Na de prachtige zonsopgang bekeken te hebben en na een half uur rijden waren we weer bij de klimplaats, waar we koffie hebben gedronken en alweer 10tallen mensen de Ulura aan het beklimmen waren. Toen zijn we naar De Olga's gegaan (Kata Tjuta) een uur rijden en 44 km. Kata Tjuta, 546 meter hoog, daar hebben we als eerste de Valley of de Winds Walking gedaan (7.4 km 4 uur). Daarna nog de walk George gedaan van 3.5 km (een uur). Toen naar de Sunset vieuwing van de olga's, daar gegeten en de zonsondergang bekeken om 18.45. Toen terug naar de camping, de rangers controleerde alles, of iedereen wel wegging. 44 km is toch nog wel even sturen, en om 19.30 NT tijd moesten we het park uitzijn. Net optijd is ons dit gelukt en op de camping douchen, wassen en opruimen.
Vrijdag 19-8. Ontbijten, was opruimen, wc en water, shoppen en tanken en dan op naar de Uluru om deze rond te lopen (9 km). Het was een makkelijke maar mooie tocht. 's Morgens iets bewolkt en redelijk wat wind maar gaandeweg de wandeling, weer volop zon en de wind werd minder. Nog even beneden op de uluru gestaan en afscheid genomen te hebben van ons wereldwonden. Gereden naar Curtin Springs. Daar op de Free camping gestaan en uit eten geweest. Camel T-bone gegeten (27.50$) want dat hadden we wel verdiend, na alle gemaakte wandelingen. Spelletje rummy en slapen tegenover de mount Connor. Lookalide van Ayers Rock.
Zaterdag 20-8. 9 Uur gingen we rijden en na 20 minuten ging het voorgloeilampje van onze camper branden. Stoppen Opnieuw starten en alles Ok. Helaas dit heeft de gehele dag af en toe plaats gevonden en zelfs 1 keer geleid tot een lege accu. In Mount Ebenizer. Gelukkig wilde iemand ons helpen starten met kabels en hebben we Apollo gebeld in Eldunda en gevraagd wat te doen. Deze vertelde startkabels kopen en verder proberen te gaan. In Eldunda waren we maandag ook geweest om naar Kings Kanyon en Ayers Rock te gaan, dit is dus een rondje van 1088 km. Ondanks deze ellende zijn we toch 500km opgeschoten en nu in Cadney Homestead. Lekker uit eten voor nog geen 48 $ incl. drinken. (aanrader). Tevens prachtige roadtrains gezien en gefotografeerd.
Zondag 21-8. Ontbeten, douchen en rijden naar Coober Pedy. Op 30 km voor CP hadden we overall heuvels met hekken eromheen, het leken wel duinen maar dan van een witte zachte steensoort. Dit zijn dus schachten en mijnen waar men opaal heeft gezocht en nog bezig is met het zoeken. In CP aangekomen getankt en een bezoek gebracht aan een te bezichtigen mijn. Eerst 1.5 uur het dorp bekeken (veel opaal winkels) en om 14.00 uur naar binnen. Eenmaal binnen een filmpje van 20 min. bekeken waarin werd uitgelegd hoe de opaal is ontstaan (miljoenen jaren geleden). Voorheen was in het midden oosten de belangrijkste vindplaats van opaal. Tot aan het einde van 1800. Rond die tijd werd AUstalie ontdekt, en is nu de grootste vindplaats (75%) van opaal in de wereld. Nog weer later werd Coober Pedy ontdenkt (De grootste vindplaats ooit). CP kreeg zijn naam van de aboriginal en betekent ongeveer: huis van de blanken in de bergen. Ca 90% van de bevolding van CP woont onder de grond in de rotsen. Zeker in de zomer wanneer temp. kan oplopen tot 50°C +. Onder de grond heerst een bijna constante temperatuur van 25°C. Je koopt daar een stukje berg of grond en begint te graven. (grondprijs Ong. 5000$ voor een redelijk stukje grond). je graaft gewoon je eigen huis in ong. een maand en net zo groot als je zelf wilt. Opaal vinden = houden. Als je aan de gang wilt in de mijnen, betaal je ong. 62$ huur voor een stukje mijngrond en daar mag je graven voor een half jaar. Maar je moet wel min 20 uur per week aan de gang zijn. Het is zeker de moeite waard om in Coober Pedy en halfe dag te spanderen, om te zien hoe men hier leeft en werkt. Na nog even zelf opaal gezocht te hebben in de openbare (afval van mijnen) mijnen, zijn we weer 40 km verder gaan rijden. En gestopt op een Rest Area bij oude trucs die naar Alice GIngen voor de Happening. De auto had het vanmorgen goed gedaan maar vanmiddag de laatste 20 km bleef het gloeilampje weer branden. Hopenlijk is morgen toch weer alles ok.
Maandag 22-8. Helaas de accu was compleet leeg. Dit hadden wij eigenlijk al verwacht want als het lampje brandde zou er kortsluiting in de kabel zitten en de accu leegtrekken. 120 km voor, achter, links en rechts geen huis, boom, auto of wat dan ook te zien. Behalve de mensen van de aude truck. Klep open, startkabels erbij en vragen bij de buren. Geen probleem met een losse accu even starten en lopen. Hij heeft nog even gemeten en vertelde dezelfde conculsie die wij ook hadden getrokken. Hun kwamen van voorbij addelaide en wisten 3 plaatsen van waar we stonden, was telefoon en een garage. (496 km). Dus, rijden maar niet meer uitzetten als het gloeilampje brandde, ook niet tijdens het tanken. De omgeving begon te veranderen en 's middags om 15.30 uur waren we de drie plaatsen verder in Port Augusta, de Kruising van de 4 hiways N,S,E,W. Bellen met appollo adres gekregen, zoeken en na 15 min de garage gevonden. Hier het probleem verteld, en de auto werd op de computer aangesloten. Ja hoor onze conclusie klopte. De draad werd losgehaald en een uur later reden we weer. Plaatsje bekeken en toch maar richting Addelaide. Na 100 km in Crystal Brooks (dorpje) geslapen, tussen de telefooncentrale van telstra en het spoor in (net als in Kwadijk). 's Avonds 2 heeeele grote treine gezien en 's nachts ook 1.
Dinsdag 23-8. Ontbeten, starten alles weer ok, op naar Adelia zou Pieter zeggen (200km). We zijn niet naar de Flinders Ranges geweest ivm de tijd (200km) en het regende daar waarschijnlijk. Wat is dit??? Regen?? we hebben de laatste drie weken geen druppel regen gehad. In dit gebied heeft het al geen 6 maanden geregend. Om 10.30 uur, koffie drinken en shoppen in Addelaide. Daarna nog even verder het centrum in rijden en dan parkeren in het hartje van Addelaide. (4 uur parkeren 4 $). Lekker winkelen, mooie engelse stijl bekijken. 's Avonds stukeje gereden te hebben en geslapen in Hahndorf (lijkt een stukje Duitsland in Austalie).
tot zo ver weer ons verhaal.
groetjes JAMP

• 24 Augustus 2005 - 06:52

Frits:

Mooi hoor allemaal! Dat red centre is en blijft een heel boeiende plaats.

Cheers,

Frits

• 24 Augustus 2005 - 14:25

Simon En Mia:

Hoi JAMPies,

Zoals je al gezien hebt zijn wij weer thuis, was inderdaad heel erg leuk. Wat een trip hebben jullie weer gemaakt en wat leuk om het allemaal weer te lezen. Hoe smaakte die "Magpie's (soort vogel) gezien, gegeten", als kip of anders? Wij gaan zo de foto's van onze reis halen en zijn heel benieuwd naar die van jullie, dat zullen er wel veel worden. Stefan had het ook heel leuk gehad op Kreta en Wesley kwam ook heel erg tevreden terug van LowLands, volgend jaar weer.

Veel plezier weer op het volgende stuk van jullie reis en hoor je wel als je bij Pap en Sophie bent.
    E-mail adres van ons is: shartingsveld@quicknet.nl

• 25 Augustus 2005 - 14:32

A&F:

Garage LIst & BedrOg (LIBO) staat tegen reiskostenvergoeding OVERAL ter wereld voor U klaar wanneer U maar wilt
    SPECIALE AANBIEDING:
    Bij inwoning GRATIS* REPARATIE; alleen geldig buiten nederland.
    Groetjes uit een redelijk droog kwadijk

• 28 Augustus 2005 - 19:09

Ruud Hoekman:

Ik lees jullie verhalen en volgens mij moeten jullie bij thuis komst maar eens flink uitrusten en vervolgens een film/foto avondtje houden. Ben stinkend jaloers op jullie vakantie, hoewel wij genieten er ook van. Lekker gevlogen in Frankijke en gaan eind september een langweekend naar de moezel om even bij te tanken (wijn). Allemaal de groeten en doe voorzichtig!!!!

• 29 Augustus 2005 - 21:00

Petra Wester:

Jullie maken weer een prachtige reis. Doe je de groeten aan je vader, mijn oom Kees (waterchinees)