8 Het leven in de Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Jeanet en Aris Kuijper - WaarBenJij.nu 8 Het leven in de Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Jeanet en Aris Kuijper - WaarBenJij.nu

8 Het leven in de Outback

Door: JAMP

Blijf op de hoogte en volg Jeanet en Aris

14 Augustus 2005 | Australië, Alice Springs

Zaterdag 6-8-05. De rodeo was heel apart en leuk om mee te maken. Alles met paarden en stieren, van jong tot oud en groot tot klein. Wie er het langst op kon blijven zitten en wie het snelst met een lasso een stier kon vangen. Ook prachtiche 4wheel drives. Na het avond eten nog even het Australische volkslied gezongen en drie nieuwe onderdelen gekeken. Het was de gehele dag volop zonnig 28°C maar als je zon ondergaat word het snel fris. Teruggekomen bij de camper, spelletje gedaan en op de zelfde plek geslapen. Cloncurry ligt aan de hiway van de kust de outback in dus voor ons de rekensom wat is korter. De normale route (grotere weg) of onze alternatiefe route. Onze was ongeveer 150 km korter, smaller, stiller en dus echt het gevoel van de outback (middel of nergens).
Zondag 7-8-05. Op naar Mount Isa (120 Km) om 9.15 gaan rijden, de weg was veel beter, 2 soms drie baans weg en om 10.45 zaten we aan de koffie bij de sparwinkel voor de deur(in Mount Isa). de boys hedden achter op het raam een a3 formaat geplakt, met de text (married for 25 years, HUNK 3x). Helaas niemand heeft gereageert. Jeanet had een opblaas 25 meegenomen en daar hebben we met elkaar diverse mooie foto's mee gemaakt. Gebak, helaas dan maar een lekker koekje ivm ons 25 jarig huwelijk. bij de mijnen (lood en zilver mijnen) aangekomen was de rondleiding pas om 14.30 en kosste 120 $ per fam. Iedereen was wel eens in een andere mijn geweest dus kozen we voor folders, shoppen, demofilm en buiten kijken hoe alles ging. Men had een mijn daar nu nagebouwd voor bezoekers en de echt is nog in productie (mochten we dus niet in). 60% van de bevolking uit deze stad heeft hier zijn werk van. Na de lookout en getankt te hebben en banden gecontroleert te hebben zijn we net buiten de stad gaan eten. Daar stond het bord voor de volgende steden: Darwin 1604km, Alice Spring 1103km en Camooweal 189km. Daar gaan we als eerste heen. Na 2 uur rijden waren we daar. Onderweg waren ze volop (15 km lang) ook op zondag aan het werk aan de weg. Van de eenbaans weg werd een 2baansweg gemaakt met bruggetjes bij de rivieren, want ook dit gebied kan in de zomer (regenseizoen) overstromen. Camooweal, 3 pompstations, 2 camping (6 $ p.p) en 40 huizen was alles. Bij de pomp was het even schrikken 1.46 $ per liter diezel. Meestal tussen de 1.12 en 1.34$ p.l. Net het dorp uit zijn we linksaf langs de rivier een gravelroad opgegaan waar nog meer wildcampeerders stonden. Ook was er een laadperron voor de koeien en stieren. Onze prive kok heeft een heerlijke maaltijd voor ons gekookt en de boys hebben voor ons afgewassen. Onder genot van een biertje en een spelletje rummycub hebben we onze trouwdag afgesloten. Maandag 8-8. Ontbeten, pelicanen op de rivier gekeken, boodschappen gedaan, onderweg koffie gedronken en na 160km middageten. Daar raakte we aan de praat met een stel hollanders met een VW busje die net in november '04 gemigreerd waren en het eerste jaar op zoek gingen naar een vaste woonplaats en een job. Na een uur gebabbeld te hebben en een jonge hollandse dame (Brits camper) op toilet gelaten te hebben zijn we gaan eten. De VW was al 3 kwartier weg en Pieter zei kunnen we deze nog inhalen? Want ze hebben een zoon van 9 jaar mee (mike) waar Pieter wel mee kon praten. Hee, daar was een pompstation, dus tanken want vol is vol. En de volgende is 187 km verder. Joh, schrikken 1.56$ p.l. dis was dus de duurste tot nog toe maar het moet. Hierna verder, en 90 km verder inmiddels, 18.00 uur een rustplaats. Dus stoppen voor de nacht en Pieter zag al direct de VW bus uit 1973. Na wat gebabbeld, gegeten te hebben hebben we ze voor de avond uitgenodigd bij ons in de camper. Was heel gezellig en leerzaam. Pieter en Mike hebben zich ook goed vermaakt met kaartgocheltrucs. Deze nacht was ook weer zeer helder met heeeel veeeel sterren en een witte strook (de melkweg).
Dinsdag 9-8. Na ontbeten te hebben en nog even gebabbeld te hebben met Jeanette, Aad en Mike zijn we vertrokken richting Tennant Creak. na 70 km links de andere hiway op hun gingen recht naar Darwin (900 Km). Nu rijden we op de weg waar de nuon met de zonnepanelenauto's aan het einde van de maant van Darwin naar Addalaid gaat rijden. 20 km voor Tannant Creak heb je op 6 km gravel road de Pabbles liggen. Wij erheen, de weg lijkt wel een wasbord waar je overheenrijd. 15 km max.p/h. Gegeten en terug naar Tennant Creak, tanken, shoppen voor 2 dagen (94 dollar) wc en water ververst en op naar de Devils Marbles (100km). 17.00 uur waren we daar en prachtige foto's gemaakt en op de stenen geklommen. Mooie zonsondergang meegemaakt. Er was zo'n bush camping (7.70 $ Per fam). Met geen voorzieningen (wel BBQ plaats). De vliegen waren inmiddels gelukkig ook gaan slapen want overdag waren er veel te veel (en heel erg vervelend).
Woensdag 10-8. 5.15 uur, de wekker loopt af Alles nog doker. 6.30 uur iets licht, en om 7 uur begon de zon op te komen. De vliegen sliepen nog en dus de berg weer op. Ook Jeanet mee naar boven. Na ontbijt rijden 400km!! naar Alice Springs. Onderweg zijn we fietsers (4x) skeelers, dromedaris, ezel, roadtrains, enzo tegen gekomen. Om 17.00 uur in Alice, naar de lookout en shoppen om vervolgens de Mac Donnel Ranges in te gaan voor 2 dagen ( 130km Enkele reis). Na nog even met pap Wester (we hadden eindelijk weer bereik) gebeld te hebben, hoorden we dat bij Melbourne er sneeuw was gevallen. Gelukkig duur het nog 2,5 week voordat we daar zijn.
Donderdag 11-8. Na ontbijt naar Standley Chasm in de Mac Donnel Ranges. Daar 2 wallabies (type: cangaroo klein) Gezien te hebben de kloof ingewandeld. Om 12.00 waren we op de plek waar de zon recht in de kloof naar beneden zou schijnen, helaas dat moet een half uur later zijn dachten wij, maar er is inmiddels een zonetijdsverschil opgetreden van een half uur. Dus eerst maar even verder lopen met Pieter, Maarten en Aris. Helemaal naar het einde en dan de berg op, om op het hoogste punt uit te komen. We keken over alles heen, het was een schitterend uitzicht. Terug naar Jeanet die als fotograaf voor alle touristen foto's stond te maken. Kortom ieder had erg genoten en het was er schitterend mooi. Eten en 110 km verder naar de Ormiston Gorge. Daar nog 1,5 uur gewandeld en ook een wallabie gezien. Jeanet aan de was en 's avonds op de bakplaat (buiten) vlees gebraden. je kon er ook buiten koken (uiteraard gratis). Alles was inclusief, met douch voor 15.40 dollar per nacht per fam.
Vrijdag 12-8. Na ontbijt naar Glen Helen Gorge gereden, 2 dingoes gezien en je kon er een helicoptervlucht maken. Er waren 2 lookouts en je kon de bush in (naar Kings Cannion 260km gravel road). Ook weer getankt. 1.60$ (Zo duur??? dus toch maar 20 liter). En terug naar Serpentine Gorge 3 km gravel road met prachtige lookout, en door naar Ellery Creek Big Hole. Daar geslapen 7.70$ voor fam. en 's avonds een vuurkorf aangehad. Ook hier is dus niks behalve de grill en de BBQ (echt natuur).
Zaterdag 13-8. 8.30 scheen de zon al weer volop, gewassen en gegeten en om 10 uur rijden naar Alice Springs (93km) Eerst weer tanken 1:6.3 is ong. ons gemiddelde wat wij gebruiken met de camper (erg duur dus voor ons). Dan naar Rommelmarkt / ambachtenmarkt, net buiten Alice. Veel publiek, stelt weinig voor. Terug de stad in naar het Treinstation. Daar The Ghan (grote trein) gereed voor vertrek richting Adelaide. 18 uur rijden met 1 loc en 25 passagierswagons. 's Maandags is hij terug en vertrekt dan richting Darwin. Wij broodje eten en zouden van het perron afrijden. Helaas Aan 2 zijdes het hek met slot afgesloten. Dus geen trein, geen toegang tot het perron. Gekenken en dan maar vlak langs de rais rijden en zo konden we 400 meter verder bij de onbewaakte spoorwegovergang de weg weer oprijden. Schrikken en toch erg lachen. Toen de stad in en 's avond net erbuiten op een camping gestaan (27 $) Wallabies waren naast de receptie en hebben er diverse foto's van gemaakt. Pieter had toch om stroom gevraagd en dat mocht voor 1 nacht gratis. Dus 2 eigengemaakt vakantie videobandjes gekeken en de foto's weer geschoond. Ook pap Kuijper gebeld en daar waar ook alles OK. Wel wist hij te vertellen dat in Guala Loempoer en momenteel geen vliegtuigen konde landen en stijgen ivm, fog, of rook of mist of zoiets. Gelukkig duur het nog 3 weken voordat wij daar heen moeten.
Zondag 14-8. Snel de was gedaan, toast gegeten, gedouchd en de stad in naar een markt, en om te internetten en dit hele verhaal te schrijven (maarten vind het heeeel veel typwerkt maar zit daar niet zo mee). Einde van de dag gaan we richting Kings Canyons.
Tot zo ver maar weer
Groeten JAMP.

Als laatste toegift de familie Kuijper spreuk van de eeuw.
Er is plenty of plek voor een broodje kees en cup of soep want het kost niet duur.
Pannekoek!!!! Koekenpan!!!!!

• 14 Augustus 2005 - 12:22

Roesies:

Je kunt je een slechtere plek bedenken om je 25jarig huwelijksfeest te vieren.
    Wij genieten van jullie minuut tot minuut verslag, inmiddels wordt de benzine hier ook elke dag duurder, dat ligt hier ook gemiddeld op 1,35 en wij genieten hier ook van stralend weer,( stralend in de vorm van regenstralen) maaaaaaaaaaaar !! het wordt beter na de hondsdagen ( en het zijn hondsdagen zeg) wordt het beter.
    Ferral is met zijn tentje naar eiffel vertrokken en heeft het naar zijn zin, en wij rustig.

Wij hebben even zitten denken over de spreuk van de eeuw,we hebben nog 95 jaar om na te denken wat er precies mee wordt bedoeld.

Alice Springs hebben wij slechts enkele seconden vanuit de lucht mogen aanschouwen, het leek ons nogal droog en erg verlaten.
    Je moet het zelf gezien hebben om te kunnen begrijpen, ( vrij naar Johan Cruyff)

Complimenten voor het verslag en weer veel plezier

ciao de Roesies

• 14 Augustus 2005 - 18:55

Lynn:

gefeliciteerd met 25jarig huwelijk, ik breng alle verslagen naar oma willemien, ze geniet! ik moest jullie de groeten doen van haar

• 15 Augustus 2005 - 07:20

CEES EN INEKE:

ZO , WIJ ZIJN VANDAAG WEER BEGONNEN, 15-8 WAT EEN ELLENDE NA 3 WEKEN FRANS STOKBROOD, ZULLEN JULLIE VOLGEN GROETJES

• 15 Augustus 2005 - 14:27

Simon & Mia In De States:

Hoi JAMPies,

Het gaat jullie nog steeds goed zo te lezen, nou met ons ook. We hebben net ook even een verhaaltje op onze site gezet echter niet zo veel tekst als jullie maar toch wel wat. We hadden gedacht dat het bij jullie wel wat warmer was maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Bij jullie is het winter en bij ons zomer 40 graden en warmer en af en toe een verschrikkelijke plonsbui.

Groetjes maar weer, doei

• 15 Augustus 2005 - 15:09

Mechie Hendriks:

Van harte gefeliciteerd met jullie 25 jarig huwelijk!!! Wij vinden het heel leuk om jullie verslag te lezen. Nog een fijne vakantie gewenst. Wij zijn naar Terschelling geweest en hebben het prima naar onze zin gehad.

groetjes, Rob, Mechie Ellen en Miriam

• 15 Augustus 2005 - 22:36

A3-d & F:

Ook wij feliciteren jullie met dat 25 jarig gedoe; mijn vakantie begon met het oranje-weekend van reg-noord; verder gaan we nog wel zien waar het heengaat deze keer, de MB is weer 1 jaar apkok en 't mooie weer komt eraan(---).
    Groetn uut kwadiek,,

• 21 Augustus 2005 - 17:09

Drup, Drup En Nog Een Druppie:

Wat dom van mij, ik ben natuurlijk blond, helemaal vergeten.
    Namens ons allemaal van harte gefeliciteerd met jullie 25 jarig huwelijksfeest.
    Heel veel groetjes en toasten doen we wel op het feest. Hik

• 22 Augustus 2005 - 12:53

Frits:

Gefeliciteerd!

Alsnog van harte met jullie 25 jarig huwelijk! Wij zijn ook net terug van onze Frankrijk vakantie, het was zeer aangenaam. Take care en we spreken elkaar nog!

Cheers,

Frits