4 e Reis verhaal, Nu New Zealand Zuidereiland - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Jeanet en Aris Kuijper - WaarBenJij.nu 4 e Reis verhaal, Nu New Zealand Zuidereiland - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Jeanet en Aris Kuijper - WaarBenJij.nu

4 e Reis verhaal, Nu New Zealand Zuidereiland

Blijf op de hoogte en volg Jeanet en Aris

16 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Westport

Nieuwe uitdagingen voor een ieder!!
Vrijdag 2-1-15 Inderdaad, kwamen we gelijk aan op de airport, nog even wat drinken, spullen uit wisselen en met een brok in de keel en de tranen nader dan het lachen afscheid nemen van elkaar. Voor ons alle nieuwe ervaringen, de boy’s Back Packen in Australie en wij 5 weken met een gehuurde camper New Zealand verkennen. We vertrokken om 19.00 uur en na 3 uur vliegen en 2 uur tijd verschil kwamen we midden in de nacht aan in Christchurch waar we belden en met 3 minuten met busje in ons hotel waren. Even wat drinken, slapen.
Zaterdag vroeg op, kopje koffie en weer bellen om ons op te laten halen door de camper verhuurder, daar om 8.30 en alle uitgelegd gekregen en nog diverse zaken moeten betalen ( vreemd, maar dit komt wel bij inlevering ) verder de stad in om boodschappen te doen, camping genomen om alles in te richten en daarna de stad verkend. Het centrum was nog duidelijk vervallen ivm de aarbeving van dec 2010 en februari 2011, de hevigste in de laatse 100 jaar. Was van dat alles best wel onder de indruk.Daarna langs de kust gereden bij de pier gekeken en wat gegeten, toen terug naar de camping.
Zondag naar een zondagsmarkt met allerlei waar, kleding,eten,oud en nieuw en een Duitse dame gesproken, die als back packer in Australie is begonnen en na 4 jaar hier is gaan wonen en inmiddels 6 jaar bij Moeraki woont, van de Mouraki Boulders. Daarna verder de stad bekeken en de Botanische tuin, daarna nog 3x geo catch gezocht, maar helaas konden we er maar 1 vinden. Na een snelle hap bij de KFC de stad uit en op zoek naar een overnachting. Deze gevonden als picknick plaats bij Irwell en daar stonden er wel meer incl een aantal tenten. Prima plek voor ons inclusief bush toilet.
Maandag verder naar het zuiden, over de langste brug van het land, nl, 920 meter en via Ashburton naar Timaru waar een mooie plek aan het strand vonden, Haven en stadje bekeken, gegeten en savond om 22.00 pingins gaan bekijken die het strand op waggelde en naar hun eigen plaats, nesten tussen de stenen gingen (7x) helaas niet veel. Nog even met wat locals gebabbeld en een Amerikaan uit Florida die voor 6 maanden hier was en een camper dan kocht, deed hij wel vaker.
Dinsdag, wc en water oke gemaakt en via waitaki brug, waar we hoorden waarom bij alle bruggen het water zo laag stond, nl de boeren sproeiden zo veel, naar Moeraki gereden waar de Boulders op het strand staan, dit zijn groei bollen en barsten soms uit elkaar, prachtig om te zien. Dit had het Duitse meisje ons verteld, daar zij hier woonde, maar helaas nog niet thuis was, want we zouden samen met haar iets gaan drinken. Hierna een mooie route door de bergen, want het vlakke landschap was veranderd in heuvelachtig en ze waren aan het bomen kappen. Hier geen plaatst maar aan het einde van de weg bij een sport plek een prachtige overnachting.
Woensdag,de overbuurman kwam on svertellen dat wij niet de eersten waren die dit plekje hadden gevonden en hij komend voorjaar op vakantie komt naar de UK en Nederland om de molens te bekijken en hoopten nog wat tulpen te zien. Wij zijn naar Dunedin gereden waar we al snel een plekje hadden voor de camper en we gelijk naar Cadbury’s, de chocolade fabriek zijn gegaan voor een rondleiding en we ook gelijk ieder een zak gesorteerde chocolaatjes hebben gekregen, wel verpakt hoor. Daarna de rondleiding en hebben we het museum nog even bekeken. Daarna nog wat gewandeld in de stad en naar de brouwerij van Speight’s bier, geen rondleiding gedaan maar bij het restaurant heerlijk gegeten met.....natuurlijk een biertje. Net buiten Dunedin mooi plekje gevonden.
Donderdag,Achter Dunedin is het Otago peninsula, schiereiland, en op het einde hiervan is een Albatros centrum die we hebben bekeken maar hiervoor hadden we er al een prachtige rit naar toe. Een mooie bochtige weg langs het water met maar zeer weinig vangreling langs de kant en die moesten we ook weer terug maar reden toen aan de bergkant. In Dunedin zijn we eerst naar de steilste straat gegaan, ruim 35 procent klimmen. Met de auto mochten we er niet in dus zijn we dat maar gaan lopen, een kuitenbijter dus maar.. gelukkig was er ook een trap gemaakt. We zijn allebei boven geweest, zeer de moeite waard deze wandeling. We zijn deze dag ook bij Nugget Point geweest dit is een vuurtoren en om er te komen moet je eerts eeen stuk wandelen maar zeker de moeite waard alleen stond er een behoorlijke wind.
Vrijdag, Vandaag zijn we naar de Niagara Falls geweest, haha grapje van een nieuw Zeelander, alleen deze waterval was effe wat anders dus maar leuk bedacht en zijn we verder gegaan naar Slope point, het zuidelijkste puntje van Nieuw Zeeland, mooi punt en we hebben er een zeehond gezien,wat verder is Waipapa point, ook hierop staat een vuurtoren en op dit strand kun je ook zeehonden tegenkomen als je mazzel hebt en ja hoor, zie foto, we hebben er een gezien. Invergargill zijn we doorheen gereden, mooie plaats met ruime brede wegen, aardig centrum maar toen wij er waren was alles gesloten en zijn we door gereden naar Colac Bay waar we een mooi plek aan het strand hadden dus nog even op het srand gelopen.
Zaterdag, Vandaag een rijdag want we weten nog nie of we naar de Doubtful Sound of de Milford Sound gaan, we zijn dus gaan rijden naar Manapouri en na wat informatie te hebben ingewonnen besloten we naar Milford Sound te gaan en daar moesten we ook nog weer een eind voor rijden dus dat hebben we gedaan en zo dicht mogelijk bij de Milford Sound een camping opgezocht. Tot nu toe aardig weer gehad, niet zo warm als we hadden gehad maar niet verkeerd.
Zondag. Op tijd op dus want we willen voor half 11 in Milford zijn om nog een boot te kunnen boeken. Inmiddels was de zachte regen overgaan in een flinke plensbui op weg naar de boot. Van de parkeerplaats moesten we lopen naar de boot en door de regenbui waren we al flink nat maar gelukkig hebben we een boot kunnen boeken voor half 11 en mede door de regenval hebben we een ontzettend mooie boottocht gehad. Dat bleef met bakken uit de laucht vallen maar hierdoor ontstonden er gigantische watervallen vanuit de bergen wat een prachtig gezicht is. Et is de hele dag blijven regenen en voor Queenstown waar we een nachtje op de camping gaaan staan was het gelukkig droog en hebben we daar de was kunnen doen.
Maandag, De was weer droog en zijn we in Queenstown geweest om het even te bekijken en toen verder op pad. Arrowtown is een leuk goudmijn stadje en oh ja onderweg hebben we ook nog even gekeken bij de jetboten die over de rivier gaan, ons niet gezien hoor en we zijn dan ook maar zonder sprong verder gegaan en toen we weer op de route zaten kwamen we een plek tegen waar ze aan het bungeejumpen waren dus daar ook maar even gekeken, ze gaan er achter elkaar van de brug maar wij niet hoor we zijn weer verder gegaan. Verderop weer toen we aan een koffiestop toewaren, toevallig bij een mooie rivier gingen er 2 groepen in de rivier langs ze hadden allemaal een drijfplank voor zich om vast te houden wetsuit aan voor de kou en zwemvest aan en zo lieten ze zich meedrijven met de stroom mee. In deze omgeving zijn dus veel outdoor activteiten. In de winter kan er in de deze omgeving worden geskied.
Dinsdag, Ook nu weer hadden we een mooie plek gehad om te slapen en toen we smorgens heerlijk in het zonnetje van het ontbijt zaten te genieten kwam er plotseling een helicopter voor ons langs vliegen en lande op het plekje net boven ons waar ook een camper stond, Wat zou dat zijn??? Het bleken mensen te zijn die de bergwanden controleerden op bomen die er niet mogen staan, beesten die in problemen zijn en zij moesten even tanken. Er stond een auto met jerrycans brandstof klaar en er kon worden bijgetankt en na een bakkie bij de camperburen gingen ze weer op pad. Leuk om mee te maken. Wij gingen ook weer op pad, via de Haast pas zijn we naar Haast gereden, wederom mooie route en vervolgens naar de Fox Glacier gereden en daar hebben we de wandeling naar het gletcher gemaakt, mooie wandeling maaar ook deze keer moesten de kuiten eraan geloven maar de tocht was het waard.
Woensdag, We stonden toevallig op een plek vlakbij de Frans Josef Glacier, 10 minuutjes rijden en we hebben weer een wandeling gemaakt nnar de gletcher, deze viel mee voor de kuiten want het meeste wandelden we door het dal, ook weer een mooie wandeling en we hadden geluk dat de laaghangende bewolking wat opgetrokken was en de zon scheen nu mooi op de gletcher wat gister niet zo was. Beide dagen was het droog maar de toppen van de bergen waren bewolkt helaas. Maar tot nu toe mogen we niet mopperen met het weer.Na het wandelen zijn we gaan wandelen door het dorp Frans Josef en hebben wat gewinkeld. Vervolgens zijn we gaan rijden naar Hokitita en dat gaan we morgen bekijken.
Donderdag, We hebben aan een meer op een camping gestaan en hadden de hele avond flink veel muggen in de auto, bleek er een raam op een heel klein kiertje te staan kwamen we de volgende achter, maar gelukkig niet lek gestoken. We zijn naar Hokitita gereden, een rustig stadje en we zijn er eerst gereden naar de uitmonding van de rivier in de oceaan en een wandeling gemaakt op het strand dat helemaal vol ligt met drijfhout, heel bijzonder om te zien maar op heel veel kusten zie je dit. Toen de auto in het stadje gezet en zijn we gaan winkelen, Hier wordt veel jade verkocht omdat het in de omgeving wordt gevonden en er worden prachtige sieraden van gemaakt. Ook weer leuk, we kwamen een man in een winkel tegen die hier in 1958 is komen wonen en van alles te vertellen had, kwam uit Doetinchem en hebben hier gezellig mee staaan kletsen. We zijn gaan rijden en waren tegen de avond bij de pancake rocks en hebben hier een wandeling gemaakt langs het mooie natuurgebied en hierna vonden we gelukkig vrij snel een plekje om te slapen.
Vrijdag 16-1-15 Vanmorgen op tijd op want we gaan richting Westport maar daaroor nog hebben we gewandeld naar de zeehonden colonie. Het begon tijdens het ontbijt te regenen en dat werd alleen maar wat meer maar gelukkig toen we gingen wandelen was het droog en hebben we de zeehonden kunnen zienvanaf een hoog punt. Ze hebben nog niet zo lang pups en dat was erg leuk om te zien. Het is daarna weer gaan regenen en zijn we de bibliotheek ingegaan om deze site weereens bij te werken. Veel leesplezier en groetjes van ons.

• 16 Januari 2015 - 14:02

Nelleke:

Dag Nieuw Zeelanders,

Wat een prachtige verhalen en foto's. Tsja wel even een stap om de kids achter te laten, maar die gaan hun eigen fantastische ervaringen beleven.

Nog heel veel plezier,

Groetjes Nelleke, martin en de kids

• 16 Januari 2015 - 15:50

T & G:

Hee broer een prachtig verhaal en wat de jongens betreft die redden zich wel ook al is het even slikken .Verder veel kijk plezier en doe voorzichtig .
    Wij zitten nog even te wachten op wat sneeuw maar die is bestel voor zondag .
    Groeten uit een groen Oostenrijk

• 16 Januari 2015 - 17:38

Ria En Bob:

Heerlijk om te lezen. Voor ons allemaal zo herkenbaar. Genieten met jullie mee.
    Sidney was precies met kerst 45 jaar geleden dat we daar met de boot binnen kwamen. en Geelong waren we toen met oud en nieuw. Jullie mannen hebben wel een schitterende auto gekocht. hele fijne reis en we zijn benieuwd naar de volgende avonturen.

• 16 Januari 2015 - 21:54

Jacqueline Beeuwkes:

Hoi luitjes,

Wat zullen jullie genieten van al dat moois daar.
    Nog een fijne tijd daar en groetjes van ons!

• 17 Januari 2015 - 21:50

Nico En Carola Draaijer:

Wat maken jullie een prachtige reis heel veel plezier nog verder.
    Groeten van ons.

• 18 Januari 2015 - 21:07

Kees Melisse:

hallo jeanet en Aris,

Wat een mooie omgeving en plaatsen zijn jullie al geweest,lijk me een ruig land.zo zie nog eens wat van de wereld. Ook wat jullie jongens doen is spannend.Nog een fijne tijd daar en zie graag je nieuwe belevenissen tegemoet. groetjes van kees en Wilma.

• 19 Januari 2015 - 14:23

Cor Bil:

Hoi hoi.

Mooie verhalen. hele belevenis. Hele fijne tijd verder toegewenst. Hoop de verhalen binnenkort live te horen . Hele fijne tijd nog ik ik blijf jullie hier nu volgen uiteraard. Groetjes van mij .

• 20 Januari 2015 - 17:04

Wilma Van Zalimge:

Hoi buurtjes Het is genieten daar in Nieuw Zeeland. Ik herken de plaatsen uit de verhalen van de meiden. Ik heb hele mooie foto s gezien en jullie zien dat in het echt. Het is daar echt fantastisch lijkt me. Onze meiden hadden in de Milford Sound een van die zeldzame mooie dagen. Prachtig helder weer. Dat is daar heel zeldzaam. Maar hun hadden heel slecht weer bij de Franz Jozef gletsjer.De Pancake rocks hebben ze ook gezien. WAt ook heel mooi is is de Abel Tasman baai. Geniet nog van jullie laatste weken in dat mooie land.
    Groetjes uit Kwadijk

• 20 Januari 2015 - 18:05

Rina:

Leuk om jullie belevenissen te volgen Het is nu 10 jaar geleden dat wij dat gedaan hebben maar we beleven het weer opnieuwIn MS hadden wij ook zoveel regen prachtig was dat ,!Genieten jullie maar lekker dat zullen de jongens ook wel doen Groetjes ben en rina
    Verzonden

• 28 Januari 2015 - 22:37

Petra Wester:

Ook bij dit verslag komen alle herinneringen weer boven. (las eerst 5 en toen 4). Millford Sound hebben wij niet kunnen bezichtigen i.v.m. het slechte weer. Het regent daar 6 van de 7 dagen. Wij zouden daar met een helikopter naar toe gaan. Geniet nog.